
Beschrijving
Jongeren hebben het op dit moment sociaal-emotioneel niet makkelijk. Uit onderzoek van het Trimbos blijkt dat zo’n 30% van de leerlingen op de middelbare school emotionele problemen ervaart. In samenwerking met ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont, en met lezingen van Thijs Launspach, Barbara Braams en Maxe de Rijk, organiseert RINO Groep daarom het congres Mentaal gezonder in het middelbaar onderwijs.
30% van de leerlingen! Dat zijn er gemiddeld dus zo’n zeven per klas… Een leerkracht komt per dag dus tientallen leerlingen tegen die met het een en ander worstelen. Niet alleen is het gedrag van die leerlingen op school daardoor vaak ingewikkelder geworden (bijvoorbeeld door acting-out), maar ook schoolprestaties lijden eronder. Wanneer je je mentaal immers niet goed voelt, worden je schoolprestaties ook slechter. Het is niet voor niets dat prestatiedruk door leerlingen op het ogenblik als één van hun grootste stressoren wordt gezien.
Juist omdat het zo’n belangrijk onderwerp is, besteden we aandacht aan zowel de leerling als losstaand individu, als aan de verschillende sociale contexten waar elke leerling deel vanuit maakt. Hierbij combineren we dus het beste van twee werelden: de ontwikkelingspsychologie en de systeemtheorie. En dat doen we niet voor niets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een integrale blik het meest recht doet aan datgene wat nodig is om onze leerlingen mentaal vooruit te helpen.
Jongeren hebben het op dit moment sociaal-emotioneel niet makkelijk. Uit onderzoek van het Trimbos blijkt dat zo’n 30% van de leerlingen op de middelbare school emotionele problemen ervaart. In samenwerking met ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont, en met lezingen van Thijs Launspach, Barbara Braams en Maxe de Rijk, organiseert RINO Groep daarom het congres Mentaal gezonder in het middelbaar onderwijs.
30% van de leerlingen! Dat zijn er gemiddeld dus zo’n zeven per klas… Een leerkracht komt per dag dus tientallen leerlingen tegen die met het een en ander worstelen. Niet alleen is het gedrag van die leerlingen op school daardoor vaak ingewikkelder geworden (bijvoorbeeld door acting-out), maar ook schoolprestaties lijden eronder. Wanneer je je mentaal immers niet goed voelt, worden je schoolprestaties ook slechter. Het is niet voor niets dat prestatiedruk door leerlingen op het ogenblik als één van hun grootste stressoren wordt gezien.
Juist omdat het zo’n belangrijk onderwerp is, besteden we aandacht aan zowel de leerling als losstaand individu, als aan de verschillende sociale contexten waar elke leerling deel vanuit maakt. Hierbij combineren we dus het beste van twee werelden: de ontwikkelingspsychologie en de systeemtheorie. En dat doen we niet voor niets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een integrale blik het meest recht doet aan datgene wat nodig is om onze leerlingen mentaal vooruit te helpen.
Wat leer je?
Tijdens het congres behandelen we het gehele systeem dat van invloed is op het welzijn van leerlingen:
- De persoonlijkheid van de individuele leerling
- Het gezin van herkomst
- School; de klas als sociaal systeem, de mentor als spin in het web
- Het belang van de relatie met leeftijdsgenoten
- Schermgebruik, in het bijzonder het effect van de sociale media
Als professional in het voortgezet onderwijs of het mbo krijg je tijdens het congres een diepere blik op deze gebieden. En dat is niet zonder belang. Volgens het bekende PISA-onderzoek (o.a. over reken- en taalvaardigheid), uitgevoerd door het OESO, heeft Nederland namelijk de minst gemotiveerde leerlingen ter wereld. Dat maakt de rol van de leerkracht meteen belangrijker, omdat er dus weinig intrinsieke motivatie bij onze leerlingen is.
Door een systemische blik op het individuele welzijn van de leerling te werpen, krijg je als deelnemer inzicht en concrete handreikingen om de kwaliteit van de pedagogiek op onze middelbare scholen en mbo-instellingen te verhogen. Het geeft richting aan hoe we beter om kunnen gaan met de toenemende mentale belasting en gedragsproblematiek van de jongere in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
Details
Extra informatie
PE-punten | 6 |
---|---|
Toelating | zie accreditatiedraaiboek voor doelgroep |
Locatie | Bezoekadres |
Vorm | Klassikaal |
Opleider | RINO Groep Utrecht |
PE-Agenda |
Kosten:
€345,00